عناصرپراهمیت درنما

ورودی یکی از عناصر حایز اهمیت نما درساختمان است که محل واهمیت طراحی آن به شکل مستقیم نمایانگرنقش وعملکرد ساختمان است .درورودی نشانه گذراز فضای عمومی خارجی به فضای خصوصی داخلی ویکی از مهم ترین عناصر ی است که می توان به عنوان نشانه ساختمان از آن نام برد .لیکن به دلیل اهمیت اقتصادی که سطوح ساخته شده داخلی برای سازندگان دارند ،اغلب ورودی ها به فضاهای کم اهمیتی تنزل یافته اند . سرمایه گذاران ساختمانی هم فقط به رعایت ضوابط ضروری طراحی ساختمان بسنده می کنند.

ازاین رونمای این قسمت پراهمیت است ومصالح مورد استفاده دراین قسمت باید نسبت به بقیه ساختمان با دوامتر و مستحکم تر باشد تا عابر در نگاه به نمای ساختمان احساس ثبات کند.

در بسیاری از شهرهای بزرگ جهان، ضوابط و مقررات ویژه ای در ارتباط با سیما و کالبد شهر وجود دارد و گروهی از برجسته ترین افراد با تخصص های مرتبط هنر زیبا سازی و زیبایی شناسی به کنترل طرح های بزرگ و کوچک معماری و شهری از نقطه نظر هماهنگی نمای بیرونی ساختمان ها و محیط شهری یعنی از جنبه های رنگ، حجم، مصالح مناسب، فضای پر و خالی نما، رعایت اصول هماهنگی و تناسبات و… می پردازند.

موارد زیر را می توان بعنوان دلایل و اهداف اصلی نما سازی در ساختمانها نام برد:

١- زیبا و دلپذیر شدن؛ جلوه ظاهری و بیرونی ساختمان و در نهایت دورنما و منظره (View) مناسب و قابل قبول شهر یا محلی که ساختمان در آن واقع شده است.

٢- کاهش اتلاف انرژی در تمام فصول سال؛ چراکه نما در ساختمان نقش یک عایق حرارتی و برودتی را بازی می کند، که هم از هدر روی انرژی تولیدی سیستمهای گرمایشی و سرمایشی ساختمان ممانعت می کند و هم می تواند بر حسب جنس، رنگ و میزان سطحی که دارد، باعث دفع و انعکاس گرما در فصل تابستان خصوصا در مناطق گرمسیری شود، و عکس همین عملکرد را در فصل زمستان برای جذب انرژی خورشیدی و گرم شدن ساختمانها در مناطق سرد سیری ایفا نماید.

3- نمای ساختمان بعنوان عایق صوتی ایده ال و مناسب؛ کاملا واضح و روشن است که نمای ساختمان نقش بسیار مهمی در کاهش ورود میزان آلودگی های صوتی و صداهای آزاردهنده محیط بیرون به فضای داخلی ساختمانهای اداری و مسکونی و … است. که این مساله در ابر شهرهای با آلودگی های بالای صوتی بیشتر نمود پیدا می کند. در ساخت و سازهای عصر حاضر، این عایقکاری صوتی با استفاده از نماهای شیشه ای و با بکار گیری شیشه های چند لایه که مابین آنها با گازهایی مثل آرگون پرشده یا خلاء می باشد، به نتایج بهتری (هم بهره گیری از نور بیرون برای تامین روشنایی داخل ساختمان و هم ممانعت از ورود صداهای ناهنجار به داخل با بازده بالاتری رسیده است. نماهای با جنس سنگ، بتن و آجر نیز عایقهای خوبی از نظر صوتی هستند.

۴- کمک به افزایش دوام و پایداری ساختمانها در برابر شرایط نامساعد جوی و محیطی زلزله، باد، باران اسیدی و رطوبتهای خورنده، یخبندان، گازهای اسیدی موجود در هوای آلوده شهرهای بزرگ، پرتوهای مضر خورشید مثل اشعه ماورای بنفش، گرد و خاکها و دوده های حاوی مواد شیمیایی و در نتیجه افزایش عمر مفید ساختمان. آماده سازی سطح زیر کار برای نما سازی بسته به نمایی که قرار است استفاده شود سطح زیر کار باید قبل از احداث نما، بند کشی کرم بندی، شمشه گیری، خراشیده یا آجدار شود و یا در صورت نیاز توری سیمی و یا توری مرغی نصب شود و سطح آن هموار و شاید هم ناهموار شود (برای اتصال بهتر نما و سطح زیر کار)، تمیز کردن و پاک کردن سطح زیرین از هر گونه آلودگی مثل لکه های اضافه ها و باقی مانده مصالح، دوده ها و گرد و خاک و … امری کاملا ضروریست. در صورت وجود خرابی و نقصان در سطح زیر کار باید آسیب دیدگی های آن به طور کامل برطرف شود و بعد کار نماسازی روی آن صورت گیرد زیرا در غیر این صورت این خرابیها به مرور زمان به نما هم منتقل شده و باعث آسیب دیدگی آن می شود.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است

    پیمایش به بالا